Een maand later... - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van liekenaarcuracao - WaarBenJij.nu Een maand later... - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van liekenaarcuracao - WaarBenJij.nu

Een maand later...

Door: Lieke Verkaart

Blijf op de hoogte en volg

11 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal,

We zijn nu een maand op Curacao en het gaat boven verwachting goed. Ik voel me goed en de stage bevalt erg goed. Ik draai hele dagen en mijn mentoren zijn tevreden over mij. Ik ben ook steeds meer van de cultuur gaan zien de afgelopen tijd. Afgelopen dinsdag ben ik naar een kerk geweest. Het verslag vind je hieronder:

Bezoek aan House of Worship

Op dinsdag 8 maart ben ik samen met mijn huisgenoten naar House of Worship geweest. Dit is een katholieke gemeenschap in Willemstad. Het is een erg bijzondere ervaring. De dienst was volledig in het Papiaments en er waren alleen lokale mensen. De kerk ontving ons vriendelijk en feliciteerde ons met de dag van de vrouw. We gingen zitten en er kwam een meneer naar ons toe. Hij was erg enthousiast omdat wij er waren. Hij wees ons er wel op dat de dienst deze avond niet internationaal was. Wij besloten toch te blijven. De dienst begon heel anders dan in Nederland. Er kwam een soort festivalmuziek en iedereen moest schijnen met hun telefoon. Het was erg gezellig en iedereen was aan het dansen en zingen. Het voelde erg Amerikaans. Na het zingen werd er een filmpje getoond dat was gemaakt door de jeugd van de gemeenschap. Het ging over de tien zonden en over vergiffenis vragen. Dit was goed te volgen.

Na een tijdje kwam er een mevrouw vragen of wij het konden volgen. We vertelde dat het lastig was. Even later kwam er een mevrouw die tussen ons in kwam zitten en heel de dienst voor ons vertaalde. Er werd een stuk uit de Bijbel voorgelezen en hierover gepraat. Dit duurde een stuk langer dan in Nederland.

De gebaren die de mensen gebruikten was mooi om te zien. Ze gingen helemaal op in de dienst en waren soms ook emotioneel.

Het was een hele bijzondere ervaring. Ik kende dit beeld alleen vanuit een film. Ik voelde me erg op mijn gemak en de mensen vonden het een eer dat wij er waren als stagiaires. Ik vond het leuk om een keer echt tussen de lokale mensen te zitten. Ook was het mooi om te zien wat het verschil is met een dienst in Nederland.


Steffie en ik hebben twee dagen meegelopen bij de Baseball Academy. Dit is een organisatie die kansarme jongens helpen door middel van huiswerkbegeleiding en daarna te baseballen. Ik heb een verslag gemaakt over deze ervaring;

Verslag Baseball Academy

Op donderdag 3 en vrijdag 4 maart ben ik gaan kijken bij de Baseball Academy in Willemstad. Dit duurt in totaal vier uur. De leerlingen krijgen eerst een warme maaltijd aangeboden en krijgen hierna twee uur huiswerk begeleiding. Na deze huiswerkbegeleiding krijgen de leerlingen baseball training van Jair. Hij is professioneel baseballer en begeleid de leerlingen.
Op donderdag hadden de leerlingen veel huiswerk waarbij ik ze kon begeleiden. De leerlingen lieten aan mij hun agenda zien en ik plande samen met de leerlingen hoe we het zouden aanpakken. De leerlingen spraken Papiaments en Nederlands. Sommige leerlingen spraken gebrekkig Nederlands. De leerlingen hielpen elkaar met vertalen als ik iets vertelde.
De leerlingen zijn door de basisschool uitgekozen om deze Baseball Academy te volgen. Het zijn kansarmen jongeren die ze graag een kans willen geven in de maatschappij door hun te ondersteunen met hun schoolwerk en te sporten. De stof wordt in het Papiaments aangeboden, maar het zijn Nederlandse methoden waar ze mee werken.

Op vrijdag hadden de leerlingen geen huiswerk. Steffie en ik hadden spellen voorbereid om aan de woordenschat te werken van de leerlingen. We hebben ‘Ik ga op vakantie en ik neem mee…’ gespeeld, tirthy seconds en leven memory gespeeld. De leerlingen moesten op deze manier nadenken over woorden en leerden ze zo te onthouden. De leerlingen vonden het zo leuk en waren erg enthousiast. Ze vonden het erg leuk dat Steffie en ik er waren.

Ik wilde tijdens deze tijd vooral kijken hoe er wordt omgegaan met de leerlingen die van Curaçao komen en uitvallen in de klas. Op Klein College zijn er vooral leerlingen uit Nederland. Ik vond het erg mooi om mee te maken. De leerlingen werkten hard en wilden echt leren. Ze waren erg dankbaar. Tijdens de spellen waren ze erg fanatiek en soms onsportief omdat ze zich er helemaal voor inzetten. Ik vond het leuk om meer van de cultuur te mogen zien en heb zelf ook een aantal woorden Papiaments geleerd.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik al veel gezien en geleerd. De komende tijd gaan we nog bij verschillende instanties kijken om het verschil te onderzoeken met het Nederlands onderwijs. Ik heb het erg naar mijn zin en wil nog lange niet naar huis. Het eiland voelt steeds meer als mijn thuis.

Veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 April 2016

Laatste loodjes

11 Maart 2016

Een maand later...

16 Februari 2016

Eerste week

16 Februari 2016

Eerste week

Actief sinds 31 Jan. 2016
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 1503

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: